Erasmus

Erasmus+, Badalona/Barcelona

29 januari t/m 3 februari 2017

Om 6:15uur stonden we met alle leerlingen bij de incheckbalie van Schiphol, en na een gezellige vlucht werden we in Barcelona opgewacht door onze hosts, de Spaanse leerlingen en ouders waar wij bij verbleven.

Vervolgens zijn we naar het strand van Barceloneta gegaan. Hier hebben we paella gegeten in een van de beste paella restaurants. Na het eten zijn wij naar La Ramblas gegaan, de beroemdste straat van Barcelona.

———————–

Maandag 30 Januari hebben we op de Spaanse school in Badalona doorgebracht, waar een rondleiding  kregen en samen twee online spellen deden die te maken hadden met Spanje en vluchten en migreren.

Om 14.30uur kregen we warm eten op de school. Dit bestond uit paella en pompoensoep.

Om 16.30uur was de school uit en zijn we met alle Nederlanders en Spanjaarden naar Placa de Catalunya gegaan.

Dinsdag 31 januari hebben we ook op de school doorgebracht. We begonnen met drie presentaties over de Spaanse burgeroorlog. Daarna hebben we in groepjes de presentaties besproken en hebben we onze eigen presentaties over (im)migratie gemaakt. De groepjes bestonden uit 1 Nederlander, 1 Hongaar, 1 Duitser,  1 Italiaan en 2 Spanjaarden.

Om 16.30uur zijn we met iedereen naar het strand gegaan en daarna naar een trampoline hal. Er was geen enkel probleem totdat Emma verkeerd viel op haar…jawel…enkel.

Emma moest naar het ziekenhuis. Na uren te hebben gewacht en foto’s gemaakt te hebben bleek het dat er een scheur zat in haar bot. Haar enkel werd ingepakt met dik verband en ze kreeg krukken, een hele ervaring…

Woensdag 1 februari zijn we met alle buitenlanders en een groep Spaanse leerlingen en docenten met een bus naar Barcelona geweest. Hier hebben we een korte rondleiding gehad van een van de Spaanse geschiedenis docenten.

Daarna hadden we vrije tijd tot 13.30uur. In dit uur hebben we heel veel souvenirs gekocht en nog verder gekeken op La Ramblas. Daarna zijn we naar een shelter geweest waar vele duizenden mensen geschuild hebben ten tijde van de burgeroorlog van 1936-1939.

Om 14.30uur waren we weer terug op school. Vanaf hier gingen de jongens naar Camp Nou en de meiden zijn naar Park Guell geweest.

Donderdag 2 Februari moesten we om 7.30uur op school zijn. Vanaf hier zijn we met de bus vertrokken richting Frankrijk. In de buurt van de grens zijn we op meerdere plekken gestopt om monumenten te bekijken die te maken hadden met de vluchtelingen in de burgeroorlog. Om 12.15uur zijn we gaan eten. Wij zaten samen buiten, en het was super gezellig en we hebben heel veel gelachen. Daarna hebben we de route van de vluchtelingen gewandeld. Berg op en af naar de Franse grens, hoog in de Pyreneeën.

Eenmaal aan de andere kant bleek dat de bus ons niet kon komen halen omdat de weg te smal was. Dus we moesten de berg weer op. Emma en Miss Kee vertelden na afloop hoe eng het was om met de bus 5 km achteruit van de steile en smalle berg af te gaan Op de terugweg sliep iedereen aangezien we kapot waren.

Op school aangekomen gingen we allemaal naar huis en daarna door naar een surprise party aangezien wij de volgende dag weg zouden gaan. Het was super gezellig!

Op onze laatste dag, vrijdag 3 februari, vertrokken wij weer richting Amsterdam.

Het was een top week!

Bedankt Naomi, voor je mooie verslag – wij hebben genoten en zijn trots op jullie enthousiasme en energie.