“Stand up! – Europe’s youth unites against discrimination!”

Verslag Erasmus Project Spanje 2016

Vrijdag

Op vrijdag 11 november vertrokken wij om half 8 met het vliegtuig naar Madrid. In mijn reisgroep zaten Matthijs de Boer, Zilver Stavenuiter, Beau van Leeuwen, Mats van der Pauw Kraan, Gina Brons, Pip Slavujevic, Ilse Kuijer, Valerie Klaver, Linh Le en de leraressen mevrouw de Haan en Venema.

Tijdens de trip was iedereen nog erg moe maar de sfeer zat er zeker al in. Op het vliegveld van Madrid stond er een luxe bus op ons twaalven te wachten om ons naar San Lorenzo te rijden.

Aangekomen in het huis van mijn host gingen we meteen eten. De Spanjaarden nemen de lunch als hun hoofdmaaltijd voor de dag en daar moest ik erg aan wennen. Ik kreeg een gigantisch bord paella, maar ik mag niet klagen, want het was werkelijk waar één van de lekkerste maaltijden die ik ooit voorgeschoteld gekregen had. Na de lunch spraken de verschillende hosts met elkaar af om door het stadje te wandelen en wat te gaan drinken in een gezellige bar. Hierna was er een groot openingsfeest in de avond dat erg geslaagd was.

Zaterdag

Op zaterdag moesten we allen alweer vroeg op omdat ons er een trip naar Segovia stond te wachten. Onderweg nog even gepauzeerd bij een kerk waar een relikwie van Christus zou liggen. In Segovia kregen we eerst een lange maar boeiende rondleiding in een Joodse Synagoge en werd ons van alle kanten gewezen op de vele samenkomende culturen in het stadje. Na de rondleiding liepen we nog over de oude stadsmuur die een prachtig uitzicht aan ons overliet en langs een oude begraafplaats. Hierna werd de groep in zes groepen verdeeld en was de opdracht om in vier uur tijd verschillende foto’s te maken van je groep met de culturele hoogtepunten van het stadje.

’s Avonds verzamelden we nog in een parkje om gezellig te hangen en daarna ging iedereen naar zijn huis.

Zondag

Op zondag kregen we vrije tijd met onze host. Vrijwel elke host had het idee om naar Madrid te gaan en dat deden we dus ook. Gebracht door de familie van mijn host, nog langs het prachtige Santiago de Bernabeu gereden en daarna afgesproken met de hosts van Gina en Linh. Tot ongeveer 4 uur ’s middags door de prachtige stad gelopen en daarna samengekomen met de rest van de Nederlanders en hun partners.            ’s Avonds met zo’n vijftien man de plaatselijke Domino’s verzien van de nodige omzet op de zondagavond en daarna weer lekker met de bus, waar we mevrouw Venema en mevrouw de Haan bij toeval tegen het lijf liepen, weer naar huis.

Maandag

Op maandag zouden we dan toch echt een keer het educatieve deel van deze uitwisseling moeten oppakken. Verschillende groepjes leerlingen uit Spanje, Italië, Duitsland en natuurlijk Nederland hadden een presentatie gemaakt met allemaal het thema discriminatie. Ook hier viel op dat de Nederlanders verreweg het best ontwikkelde Engels hebben. Vrijwel elke presentatie ging erg goed, zo ook die van Matthijs, Beau, Zilver, Mats en mij. Ons onderwerp was de ontwikkeling in de rol van vrouwen en mannen in de samenleving. Hier viel ook op dat Nederlanders het beste zijn in uitstellen en improviseren, aangezien wij allen pas vlak voor de presentatie onze tekst hadden doorgenomen, en de Spaanse Engels docente ons nog kwam complimenteren met onze prima presentatie.

Tijdens de pauze nog gevoetbald tegen andere leerlingen van de school, want zo gaat dat, je leert elkaar pas echt kennen door te sporten en plezier met elkaar te hebben.

Dinsdag

Op dinsdag hadden we de excursie naar Madrid. In de ochtend meteen begonnen met een bezoek aan het Prado museum, wat machtig mooi was. In dit museum was veel discriminatie door middel van kunst te ontdekken. Na het museum kregen we vrije tijd in Madrid, maar aangezien iedereen op zondag de stad al had uitgepluisd gingen we gewoon gezellig met elkaar eten in een plaatselijk tentje.

Aan het einde van de middag een museum bezocht dat puur gericht was op blinde mensen. Alle wereldwijde culturele plekken en gebouwen waren nagebouwd en er stond uitleg bij in Braille-taal.

Na dit museum gingen we met zijn allen weer terug met de bus en ’s avonds gingen we weer naar hetzelfde parkje als maandag.

Woensdag

Op woensdag kregen we in de ochtend een opvoering te zien van de feministische groep van de school. Er werden ons verschillende situaties getoond over seksisme en feminisme en hierna moest elk laten de situatie met elkaar bespreken hoe dit soort situaties te verhelpen waren. Ook nu in de pauzes weer gevoetbald, en nu bleek maar weer dat je ook in Spanje vervelende scholieren hebt die het prachtige spelletje bederven.

’s Middags eerst een bezoek gebracht aan het gemeentehuis van San Lorenzo en daarna een tour gehad door het wereldberoemde klooster van het stadje. Onze gids was erg gedreven en fanatiek, en dus was het jammer dat de rondleiding eigenlijk net te lang was om 60 jongvolwassenen te boeien, aangezien deze hun concentratie al snel verloren.

’s Avonds was er een afscheidsdiner in een restaurantje vlak bij de school, waar ons allemaal verschillende Spaanse gerechtjes werden opgediend volgens het tapas principe. Na het diner namen we afscheid van de leraren en volgde er een gezellige afscheidsavond in een Spaanse bar.

Donderdag

Op donderdag weer erg vroeg uit de veren om de tocht naar ons kille kikkerlandje weer te aanvaarden. Lekker gezellig met zijn allen ontbeten op het vliegveld van Madrid en rond 14:00 konden onze ouders ons weer oppikken van Schiphol.

De reis was absoluut geweldig, er zijn vele contacten gelegd met de buitenlandse studenten en nog een speciale dank voor alle leraren die deze reis voor ons mogelijk gemaakt hebben.